Sidvisningar förra veckan

tisdag 9 december 2008

Grattis pepparkakan, det är din dag idag!

Visste ni att det är Pepparkakans dag idag? Inte jag. Visste inte ens att dagen fanns.
Men om kanelbullens och våfflans dag finns är det ju skapligt taskigt mot pepparkakan om inte den skulle få någon dag. Jag menar av pepparkakor blir vi snälla (har jag hört). Av kanelbullar blir vi ju bara feta... Så pepparkakans dag är helt klart min favvo-bakverks-dag!

GRATTIS pepparkakan! Det är din dag idag




Pepparkakan har precis som lussebullen och allt annat sådant där "jul" såklart en historia...Om ni vill veta lite pepparkakshistoria så kan jag väl bjuda på det:

PEPPARKAKAN PÅ SENARE ÅR:

Från början var pepparkakan en året-runt-kaka som ofta såldes i medicinskt syfte. Först på 1800-talet blev pepparkakan en julkaka, troligen beroende på att allmänheten då fick möjligheter att köpa både socker och mjöl. Till jul ställde man alltid till med storbak av allehanda favoritbröd.

Från början formades pepparkakor i utsnidat trä men med industrialismen föddes pepparkaksmått av bleckplåt. Dessa användes för att forma utkavlad deg. Den mest kända formen är hjärtat, en kärlekssymbol som användes i klostren. Grisarna representerade livets välfärd och änglarna stod för godheten. De äldre träformarnas detaljrikedom ersattes av garnering på kakorna efter utbakning.

Inga kommentarer: